صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) عفو بین الملل: اسرائیل از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد + فیلم درگیری شدید در تظاهرات مخالفان نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی + فیلم (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود
سرخط خبرها

حضور نایب‌رئیس شورای‌عالی استان‌ها در «میز انتخابات» شهرآرانیوز| رفع تبعیض بین پایتخت و مشهد+ فیلم

  • کد خبر: ۲۱۳۱۶۸
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
حضور نایب‌رئیس شورای‌عالی استان‌ها در «میز انتخابات» شهرآرانیوز| رفع تبعیض بین پایتخت و مشهد+ فیلم
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد و نایب‌رئیس شورای‌عالی استان‌ها، در میز انتخابات شهرآرانیوز حضور پیدا کرد و از ضرورت تغییر در ساختار کمیسیون ماده ۵ در مجلس آتی گفت.

به گزارش شهرآرانیوز، فرصت تبلیغات نامزد‌های مجلس دوازدهم شروع شده است و خیلی از نقد‌هایی که گوشه ذهن هرکدام از ما وجود داشت یا خیلی از خواسته‌ها، انتظارات و مطالبات را روی بنر‌ها و تصاویر تبلیغاتی می‌بینیم؛ از توجه ویژه به شهر مشهد گرفته است تا قدم‌برداشتن برای حل شبکه مسائل این کلان‌شهر. شبکه مسائلی مانند حاشیه‌شهر مشهد که انتظار می‌رود نامزد‌ها از این مناطق فقط برای محافل تبلیغاتی‌شان بهره نگیرند و بعد از راهیابی به یکی از کرسی‌های خانه ملت هم همین‌قدر به‌اندازه شعارهایشان پرشور و دغدغه‌مند باشند.

در فرصت اندک باقی‌مانده تا روز انتخابات یازدهم اسفندماه، این‌بار در ادامه دعوت از مسئولان برای حضور در «میز انتخابات» تحریریه شهرآرا، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو پاسخگوی سؤالات ما بود. از سخنگوی شورای شهر مشهد و نایب‌رئیس شورای‌عالی استان‌ها درباره مباحث انتخابات و مطالباتی که می‌شود از مجلس آینده داشت، پرسیدیم.

 
وظیفه داریم به عنوان شهروند و مسئول مردم را به مشارکت تشویق کنیم
 
ما در انتخاب نمایندگان باید به سمت تخصص‌گرایی برویم
 
بسیاری از وظایف دولت را شهرداری مشهد انجام می‌دهد
 

مطالبه از مجلس آینده برای تغییر در ساختار کمیسیون ماده۵

*در زمینه موانعی که بر سر راه مدیریت شهری وجود دارد و مجلس می‌تواند راهگشا باشد، چه مطالبه‌ای دارید؟

یکی از مطالبات ما از مجلس آینده، تغییر در ساختار اختیارات برای کمیسیون ماده ۵ است. طرحی در زمینه کمیسیون ماده ۵ از یک‌سال‌ونیم پیش به مجلس شورای اسلامی بردیم که هنوز برای تصویب به صحن علنی نیامده است. مطالبه ما این است که این طرح را نمایندگان خانه ملت پیگیری کنند.

درخواستمان این است که کمیسیون ماده ۵ در اختیار شهر‌های بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت قرار بگیرد که هم رونق تولید مسکن و ساخت‌وساز‌ها شکل بگیرد و هم تصمیماتی را که برای کل شهر می‌خواهیم بگیریم، نیاز نباشد به خارج از شهر ببریم. اکنون کمیسیون ماده۵ به‌جز تهران در اختیار استانداری‌هاست و شهرداری‌ها دراین‌باره اختیاری ندارند و نمی‌توانند مستقل عمل کنند.

مگر شهرداری مشهد چه مشکل و چه نقصی دارد که نتواند مانند شهرداری تهران تصمیم‌گیری کند. قطعا این روز‌ها درصدی از مشکلاتی که در حوزه ساخت‌وساز با آن درگیر هستیم، به‌دلیل این است که کمیسیون ماده ۵ در حوزه اختیار شهرداری نیست. بنابراین، مطالبه داریم که در شهر‌هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز مانند شهرداری تهران، اختیارات برای تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون ماده ۵ به شهر‌ها داده شود و بتوانند مستقل عمل کنند.

مطالبه دیگر از مجلس آینده، هم‌افزایی بین پارلمان‌های محلی و پارلمان ملی است. مجلس شورای اسلامی به‌عنوان پارلمان ملی و شورای اسلامی شهر‌ها به‌عنوان پارلمان محلی شناخته می‌شوند. درعین‌حال نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف به‌درستی استفاده کنیم.
همچنین طرح دیگری در دست تدوین داریم؛ این طرح در زمینه پاسخگوکردن استانداران و فرمانداران و منصوبان دولت در استان‌هاست. ازاین‌رو، درخواست داریم برای وصول طرح و تصویب آن، مجلس شورای اسلامی همکاری لازم را داشته باشد.

انتظارات زمین‌مانده در حوزه عمران، صنعت و کشاورزی از بهارستان آینده

*برخی از شبکه مسائل مشهد به مسائل استان گره خورده است. به‌عنوان نمونه در بحث عمران، صنعت و معدن، آب، کشاورزی و.... درعین‌حال، این نقد مطرح می‌شود که مجمع نمایندگان استان خیلی هماهنگ و یکدل برخی مطالبات را در این حوزه‌ها به سرانجام نرسانده است. دراین‌باره چه مطالبه‌ای از مجلس بعدی می‌توان داشت؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ما از حوزه‌های انتخابیه خراسان‌رضوی، حتما باید شناخت و تسلط و تخصص و دانش کافی به این استان داشته باشند. اینکه نماینده‌ای رأی بیاورد و به‌عنوان منتخب وارد خانه ملت شود، ولی به‌درستی نتواند پاسخگوی مطالبات مردمی باشد، فکر می‌کنم هم به خودش و هم به کشور و مردم خیانت کرده است.

نمایندگان آینده مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های انتخابیه خراسان‌رضوی، بر اساس کمیسیون‌هایی که در استان نیاز داریم، وارد کمیسیون‌های مجلس شوند. ما استانی هستیم که هم از نظر عمرانی، هم از نظر صنعتی و هم از نظر کشاورزی به همت بیشتری در توجه به این حوزه‌ها نیاز داریم. با مروری که در ادوار گذشته مجلس داشتیم، اگر افرادی هم از حوزه‌های انتخابیه خراسان‌رضوی عضو این کمیسیون‌ها بودند، در مواردی اصلا زمینه تحصیلات، تجربیات و تخصص کاری و مدیریتی‌شان با این کمیسیون‌ها سنخیتی نداشته است. این مسئله سبب شده است که در این سه حوزه مهم آن‌طور که باید خیلی از مطالبات به سرانجام نرسد.

کمیسیون عمران مجلس یکی از کمیسیون‌های مهم و تأثیرگذار مجلس است. بااین‌حال، ما یا در این کمیسیون مهم در برخی دوره‌های مجلس شورای اسلامی نماینده نداشتیم یا اگر نماینده‌ای در این کمیسیون داشتیم، دانش و تخصص و سابقه اجرایی‌اش سنخیتی با مباحث عمران نداشته است. در همین فاصله مانده تا انتخابات در فرصت تبلیغاتی که به نامزد‌ها داده شده است، خیلی شفاف به مردم بگویند که چه دانش، تخصص و تجربه مدیریتی دارند و می‌خواهند این دانش و تخصص را به کدام کمیسیون مجلس شورای اسلامی معطوف کنند. اعلام کنند به مردم که مدنظرشان نقش‌آفرینی در کدام کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

این راه‌های روستایی و شهری که ما داریم، بزرگراه‌هایی که ما داریم و مجموعه زیرساخت‌های جاده‌ای خراسان‌رضوی را که می‌بینیم، در وضعیت مناسب و خوبی نیستند. چه در حوزه دهداری‌ها و چه شهرداری‌ها مطالباتی داریم. می‌بینیم آن نماینده اصلی که باید در کمیسیون مربوط باشد و از قبل در حوزه دهداری‌ها و شهرداری‌ها شناخت داشته باشد، شناخت کافی را ندارد. به‌جرئت می‌توانم بگویم که نمره ما در حوزه عمرانی از صد، بیشتر از هفده‌هجده نیست و این عدد خیلی کمی است. چرا باید این اتفاق بیفتد؟!

در حوزه صنعت و معدن واقعا جزو مناطقی هستیم که جای کار و حمایت بیشتری دارد. چرا نباید یک نماینده متخصص و کاربلد در این حوزه داشته باشیم. اگر آن نماینده‌ای که در مجلس حاضر می‌شود، بتواند در کمیسیون صنعت‌ومعدن نقش‌آفرینی کند، باری از مشکلاتی که امروز در حوزه صنایع داریم، کم خواهد شد. بنابراین، باید به این سمت برای انتخاب نمایندگان از بین گزینه‌های موجود برویم. همچنین در زمینه جوان‌گرایی نیز نیاز داریم در انتخاب نمایندگان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی این معیار را هم مدنظر قرار دهیم.

نگاه نمایندگان مجلس به شورای‌عالی استان‌ها باید تغییر کند؛ ما را هووی خودشان نبینند

* باتوجه‌به اینکه مسئولیت نایب‌رئیسی شورای‌عالی استان‌ها را هم دارید، بفرمایید این شورا با چه سازوکاری و چه نسبتی با مجلس در تعامل است و به‌طور خاص مطالبات زمین‌مانده شورای‌عالی استان‌ها از مجلس چیست؟

قانون اساسی ما درباره شورای‌عالی استان‌ها چند اصل دارد و جایگاه شورای‌عالی استان‌ها را مشخص کرده است. بعد از مجلس شورای اسلامی و خود دولت، شورای‌عالی استان‌ها تنها دستگاهی است که می‌تواند مستقیم طرح به مجلس شورای اسلامی ببرد، ولی مشکلی وجود دارد که اگر طرحی از شورای‌عالی استان‌ها به مجلس برده شود و نمایندگان با آن همراهی نکنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا طرح با شکست روبه‌رو می‌شود. بنابراین، یکی‌دیگر از مطالبات ما از مجلس آینده این است نگاهشان را به اعضای شورای‌عالی استان‌ها تغییر دهند. به لفظ عامیانه اعضای شورای‌عالی استان‌ها را هووی خودشان نبینند.

نگران این نباشند که اگر بخواهیم این موضوع را پیگیری کنیم و به این‌ها بر اساس قانون میدان بدهیم، روزی رقیب ما خواهند شد. اصلا رقیب شوند، مگر چه اشکالی دارد؟ تا زمانی که این نگاه وجود داشته باشد و نمایندگان مجلس، اعضای شورای‌عالی استان‌ها را به‌عنوان رقیب ببینند، نتایج خوبی شاهد نخواهیم بود.

نمایندگان مجلس باید مجاب شوند از طرح‌هایی که شورای‌عالی استان‌ها به خانه ملت می‌برند، استقبال کنند. این کمک به خود نمایندگان هم هست که درگیر برخی مسائل نشوند و اجازه بدهند که بخشی از طرح‌ها را اعضای شورای‌عالی استان‌ها جلو ببرند. درواقع شورا‌های عالی استان‌ها را بازوی کمکی برای خودشان ببینند. بنابراین، باید به‌سمتی برویم که شورای‌عالی استان‌ها در طرح‌های محلی و استانی و ملی بتوانند نقششان را ایفا کنند. امیدوارم این نگاه در دوره بعدی مجلس تغییر کند.

نگاه نمایندگان مجلس را باید به شورای عالی استان‌ها و شورای شهر تغییر بدهیم

به قانون درآمد پایدار نقد داریم و اصلاح آن نیازمند کار تخصصی در مجلس است

*نقد‌های زیادی به نمایندگان مجلس در لوایح و مصوباتی که مستقیم به حوزه مدیریت شهری برمی‌گردد، وجود دارد؛ از مطالبات برزمین‌مانده برای تصمیم‌گیری تا قوانینی که با ایراداتی مصوب شدند، مثل قانون درآمد‌های پایدار که با نواقصی به شهرداری‌ها ابلاغ شده است. در این خصوص چه مطالبه‌ای دارید؟

وقتی قانون درآمد‌های پایدار ابلاغ شد، چون قانون جامع و مدون در این حوزه نداشتیم، از این نظر که بی‌قانون بودیم، خوب بود. حکایت همان است که قانون بد، از بی‌قانونی بهتر است. ما این قانون را پذیرفتیم، اما امروز شاهد هستیم که بعد از گذشت حدود یک‌سال‌واندی همچنان مشکلات ما در حوزه درآمد پایدار پابرجاست.

واقعا جای تخصص‌گرایی و کارشناسی که می‌توانست این قانون را به نحو قابل دفاعی در مجلس به سرانجام برساند، خالی بود. نواقص و ایرادات باید قبل از تصویب و ابلاغ برای اجرا رفع می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و امروز می‌بینیم که با وجود اینکه از نبود بی‌قانونی در حوزه درآمد پایدار گذر کرده‌ایم، نقد فراوانی وجود دارد. این قانون نیازمند اصلاح است که امیدواریم در مجلس بعدی زمینه اصلاح درآمد‌های پایدار فراهم شود.

نمایندگان مجلس بگویند برای حاشیه‌شهر مشهد چه کرده‌اند؟

*در بحث شبکه مسائل مشهد ازجمله مبحث مهم حاشیه‌نشینی در یکی از ادوار مجلس شورای اسلامی بیش از صد نماینده مجلس به مشهد آمدند تا حاشیه شهر را ببینند و به‌تبع آن فراکسیونی تشکیل و توجه به حاشیه‌نشینی به خانه ملت معطوف شود. بااین‌حال، درنهایت یک ردیف بودجه قطره‌چکانی که اسم چند کلان‌شهر دیگر هم در کنار مشهد افزوده شده بود، مصوب شد، اما در حاشیه‌شهر مشهد تحولی ایجاد نشد. دراین‌زمینه چه مطالبه‌ای از بهارستانی‌ها می‌توان داشت؟

در زمینه حاشیه‌نشینی که سؤال مطرح کردید، ضمن احترام به همه نمایندگان مجلس، واقعا بیایند بگویند که برای حاشیه‌شهر مشهد چه کرده‌اند؟ می‌خواستند برای مشهد به‌دلیل موقعیت استراتژیک در پذیرایی از بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و چند میلیون زائر خارجی، نگاه ویژه قائل شوند، اما خروجی آن چیست؟

به‌جرئت می‌توانیم بگوییم که بسیاری از وظایف دولت در مشهد را شهرداری دارد انجام می‌دهد. با افتخار هم انجام می‌دهد، اما سؤالمان این است که در حوزه زیرساخت شهری و سایر حوزه‌ها برای مناطق کم‌برخوردار حاشیه‌شهر چه کرده‌اند؟ بیایند تأثیرگذاری‌شان در این مناطق را به مردم گزارش دهند. نمی‌شود که بحث حاشیه‌شهر را فقط در حد حرف‌زدن‌ها مطرح کنند، اما خروجی نداشته باشد.

نکته دیگر اینکه خراسان‌رضوی یکی از استان‌هایی است که با هجده کرسی در مجلس شورای اسلامی، تعداد نمایندگان بیشتری نسبت به برخی استان‌ها دارد. درواقع اگر این نمایندگان متحد باشند، رأی خوبی دارند. هجده رأی، خودش یک ظرفیت است. از طرفی ما مشکلاتی در شهرستان‌ها و استانمان داریم که مدیریتی است و می‌شود با اصلاح قوانین یا نظارت دقیق، این مشکلات مدیریتی را رفع کرد.

نمایندگان بعد از ۴ سال نتیجه پیگیری هر وعده را به مردم اعلام کنند

برخی افراد و اقشار و گروه‌ها اعلام می‌کنند که با انتخابات به‌نوعی قهر کرده‌اند. دراین‌زمینه، نمایندگان چه تأثیری می‌توانند بر نظر مردم بگذارند؟

از میان همان تعدادی که نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی هستند، افراد اصلح را انتخاب کنیم. وظیفه هر فرد و مسئولی در کشور و نظام این است که اول از همه در انتخابات شرکت کند. ما وظیفه داریم مردم را تشویق کنیم که پای صندوق‌های رأی بیایند و در انتخابات مشارکت کنند.

برخی افراد و اقشار و گروه‌ها اعلام می‌کنند که با انتخابات قهر کرده‌اند. این افراد این موضوع را مدنظر قرار دهند که قانون‌گذار برای هر شهروند حق رأی تعریف کرده است؛ بنابراین اگر دنبال تغییر، اصلاح، آمدن فرد جدید، رویکرد جدید، انجام کار‌های نو و بهترشدن امور هستیم، یکی از آن جا‌هایی که می‌توانیم حقمان را بگیریم و با مطالبه‌گری پیگیری کنیم، صندوق‌های رأی است.

اگر بگوییم در انتخابات حاضر نمی‌شویم و از حق رأیمان استفاده نکنیم، قطعا بعد از مدتی مطالبی را مطرح می‌کنیم و ایراداتی می‌بینیم که نمی‌توانیم نقد کنیم، چون خودمان برای انتخاب فرد اصلح مشارکت نکرده بودیم. با وجود این، اگر از حق رأی خودمان استفاده کنیم، بعد از انتخابات از آن فرد مطالبه و او را نقد می‌کنیم. بنابراین، از همه شهروندان درخواست می‌کنیم این مطلب را به‌درستی مدنظر قرار دهند و پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تا شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.

درباره انتخاب اصلح پای صندوق‌های رأی نیز من خودم شخصا اعلام می‌کنم هرچند از نظر بینش سیاسی به جریان سیاسی که مدنظرم باشد رأی خواهم داد، این معیار انتخاب را در کنار تخصص‌گرابودن در حوزه‌های موردنیاز مدنظر قرار خواهم داد. درواقع تجمیع این دو معیار را برای انتخاب یک نماینده در نظر خواهم گرفت. اگر ما تکرارِ تکرارِ تکرار‌های گذشته را داشته باشیم، خیلی نتیجه متفاوتی را شاهد نخواهیم بود.

همه خوب‌اند. ما نمی‌گوییم فردی و گزینه‌ای بد است، اما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که به تحول‌گرایی نیاز داریم. واقعا حق مشهدالرضا (ع) و حق شهرستان‌های خراسان‌رضوی این نیست که مطالبات و انتظارات این خطه روی زمین بماند.

قبل از انتخابات، نامزد‌ها به مردم رزومه‌ای ارائه می‌دهند که ما آن بودیم و این هستیم و به ما رأی دهید؛ بعد از چهار سال وعده‌هایشان را یکی‌یکی مرور و نتیجه پیگیری هر وعده را به مردم اعلام کنند. بنده هم که در شورای شهر مشهد هستم، باید بتوانم بعد از چهار سال گزارش‌کار به مردم بدهم.

تفکر سیاسی باید جدا از عملکرد اجرایی باشد و تفکر جناحی نباید در تصمیمات دخالت داده شود

*در زمینه فعال‌شدن خانه احزاب و فعالیت احزاب برای انتخابات، مدیریت شهری یک مکان را در تعامل با استانداری فراهم کرده است. این اقدام به‌نوعی نقش مدیریت شهری در فعال‌کردن احزاب و گروه‌های سیاسی است. آیا ورود به این حوزه‌ها را نیاز می‌دانید یا با آن مخالف هستید؟

فعالیت احزاب برای مشارکت در مباحث سیاسی و مباحث مهمی مثل انتخابات، مهم است، چون احزاب تأثیرگذار هستند. بنابراین، هر کمکی به ایفای نقش آن‌ها، به‌نظرم کار خوبی است. حضور مردم و مشارکت مردم در انتخابات برای ما اولویت است و مرحله دوم، انتخاب فرد اصلح است. بنابراین، باید زمینه برای مشارکت فراهم شود تا به مرحله دوم که انتخاب افراد است، برسیم.

حضور حداکثری در انتخابات اولویت است

*گاهی گفته می‌شود که شهرداری و شورا نباید سیاسی باشند و بیشتر باید بر مسائل شهری تمرکز داشته باشند. چون بحث انتخابات است و به‌نوعی این موضوع با سیاست گره می‌خورد، جناب‌عالی چقدر با سیاسی‌شدن یا نشدن شورا و شهرداری موافق هستید و به‌طورکلی دیدگاهتان دراین‌زمینه چیست؟

به‌جرئت می‌توانم بگویم که همه مدیران سیاسی هستند. اصلا کسی که به عرصه مدیریت در سطوح بالا وارد می‌شود، سیاسی است و نمی‌تواند بگوید که من آدم سیاسی نیستم؛ اما نکته مهم این است که در کنار سیاسی‌بودن، متخصص باشد. همچنین یک تفکر سیاسی داشته باشد که محترم باشد؛ اما در حوزه عملکرد اجرایی و فکری، نباید این تفکر سیاسی یا جناحی دخالت داده شود. هر جریانی که وارد شورا و مدیریت شهری می‌شود، باید بدون درنظرگرفتن جریان سیاسی‌اش، تخصص‌گرایی را در تصمیم‌گیری‌های شهری اعمال کند. از همه مهم‌تر اینکه سیاست باید همراه با صداقت و مطالعات به‌روز درباره مباحث شهر و کشور و حتی دنیا باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->